Trendbrug: Salg af brugte ting er blevet en milliardforretning

Der er guld i gammelt ragelse, for genbrug er topmoderne. Vi handler med hinanden for milliarder af kroner hvert år.

Vi køber genbrug i den helt store stil - og det kan de godt mærke på netmarkederne for køb og salg af brugte ting (Foto: © Camilla Keller, DR)

Gamle og slidte ting bliver ikke længere smidt ud. De bliver solgt videre, og det sker i et omfang, så den samlede handel med brugte ting er oppe og runde mindst 80 milliarder kroner om året. Det vurderer en de mest brugte netmarkeder, Gul og Gratis.

Trendy at købe brugt

Interessen for genbrug kan tydeligt ses på brugtmarkederne på nettet. Hver eneste dag bliver der solgt mellem 10.000 og 20.000 ting på netsiden Gul og Gratis, og der bliver sat 28.000 ting til salg på DBA, tidligere Den Blå Avis. Genbrugsdillen er udtryk for, at vi grundlæggende har ændret holdning, forklarer ekspert i forbrugeradfærd Ole Storm Jørgensen, adjunkt på Erhvervsakademiet Dania.

- "Køb og smid væk" mentaliteten er for alvor blevet afløst af "køb og sælg videre". Vi vil gerne opføre os som miljøbevidste forbrugere. Folk har fået øjnene op for, at gamle ting har en værdi, og det er nærmest blevet trendy og identitetsskabende at være god til at genbruge, fortæller Ole Storm Jørgensen.

Køb og salg for milliarder

Samlet omsætter netmarkederne Gul og Gratis og Den Blå Avis (nu DBA) for 65 en halv milliard kroner om året. Derudover foregår en stor del af handlen på andre netsider som for eksempel Trendsales og Lauritz.com.

- Derfor er det vores vurdering, at det samlede salg nu er oppe og runde de 80 milliarder kroner om året, siger Richard Wrae, der er direktør for Gul og Gratis.

Det betyder også, at genbrugsmarkederne har kronede dage. Især DBA, der sidder på halvdelen af markedet.

- De sidste fem år har vi tredoblet antallet af annoncer og næsten firedoblet trafikken, så det er rigtigt, rigtigt meget, fortæller den tilfredse chef på DBA, Nikolaj Gjeding Larsen, DBA.

Butikkerne mister omsætning

Mens genbrugshandlen har kronede dage, så har detailhandlen samlet set haft en tilbagegang på 15 procent.

- Det skyldes blandt andet voksende handel på internettet, fortæller Ole Storm Jørgensen. Men det handler også om, at genbrugshandlen betyder længere levetid for det enkelte produkt.

Den ændrede forbrugeradfærd betyder, at der stilles nye krav til detailhandlen.

- De skal komme forbrugernes genbrugsønsker i møde, mener Ole Storm Jørgensen. Det er de butikker, der stiller kasser op til brugt tøj eller som forstår at profilere sig på genanvendelse, der vil klare sig bedst, siger han.

I Magasinet PENGE i aften, 21.55 på DR1 kan du se meget mere om det populære genbrugsmarked